lørdag den 22. februar 2014

Sådan laver jeg mine kager (DIY)


 DAG 1
Jeg har tegnet omkredsen af min springform på tre stykker bagepapir og skrevet spejlvendt "rigtigt" så jeg ikke får kommet dej på blyantsstregen. Så er det med tungen lige i munden at jeg kommer sukkerbrødsdej på papirerne.

Hvis jeg laver bunde af almindelig bradepandekage laver jeg den og lader den stå til næste dag så den er helt kold, hvilket bringer tilberedelses tiden op på 3 dag.

 Der skal holdes øje med dejen, den skal kun have omkring 10 minutter og det går stærkt når først den får for meget.
Jeg har lært at man dækker bunden til med et vådt viskestykke mens den ligger og køler af på sukkerlaget.


Næste trin mangler der åbentbart nogle billeder, som jeg ikke ved hvor blev af.
Men dette dækker meget godt hvad jeg gør.
Jeg kommer den første bund på fadet/kagepappet of kommer ringen fra min springform rundt om.
Jeg kommer et stykke bagepapir rundt langs siden, helst skal det ned mellem den nederste kage og ringen. Så smørre jeg papiret med smørcreme, der er godt blød. Jeg sikre mig at der ikke kan løbe fyld ud i bunden.
 Så hælder jeg mousse (eller hvad end fyldet er) ned i formen, derefter den næste bund, fyld osv. indtil jeg har lavt den sidste bund på.
Så smøre jeg den øverste bund med smørcreme, så den bliver så plan som overhovedet muligt. Jeg var heldig med denne kage, den passede perfekt med bageringen.
Film på toppen og i køleskabet med den natten over.

DAG 2


 Af med filmen og ringen. Kagen skulle gerne fremstå smuk og med lige sider.

Når jeg piller bagepapiret af hiver jeg det ikke væk fra kagen i en ret vinkel, men forsøger at hive det af så tæt på kagen så muligt. Det skarpe 'sving' gør, ihvertfald de gange, hvor jeg har gjort det, at smørcreme ikke kommer af med papiret, hvilket jeg har oplevet ved den anden metode.
 Jeg har gemt smørcremen fra dagenfør, da jeg ved at der bliver nogle huller at fylde ud. Jeg spartler hullerne ud delvist med en kniv, jeg stiller i et glas med varmt vand (smørcreme har været stivnet i kæleskabet). Til kanten i bunden finder jeg det nemmer at bruge en finger, den er også varm og gør smørcremen nem at arbejde med.


 Denne kage skulle dækkes med marcipan, så for at lave vand effekten har jeg brugt tre blå pølser.

 Jeg mangler et par af de efterfølgende trin, men fra dette punkt ælter man - og husker at stoppe inden det bliver helt ensfarvet.
 Dette trin behøver jeg forhåbentlig ikke at forklare, det er samme princip som med fondant.
 Jeg har kagen stående på en plastik ting, da kagepappet er svært at dreje rundt uden at sætte finger på marcipankanten.
 Lidt pynt til isflage temaet.
 Snekrystallerne, som jeg har lavet på forhånd, så de er helt tørre og kan stå rundt langs kanten.

Jeg har desværre lidt problemer med min data med tilblivelsen af isbjørnen, men hvis ikke jeg får det til at virke laver jeg en ny, så I kan se.

Men det som det hele har båret hen imod:


Ingen kommentarer: