tirsdag den 11. juli 2023

Frokostsalater

Jeg har været stille længe og jeg kommer faktisk mest forbi for at dele nogle nye opskrifter, da min blog er blevet min online opskriftssamling.

Jeg elsker en god salat til min rugbrødsmad. Men jeg er også kræsen. Mange af de salater man kan købe indeholder ting jeg ikke kan lide - eller ikke kan tåle. Så jeg laver tit mine salater selv, specialt når jeg har rester til overs.

Alle opskrifterne er 'bland det hele i en skål' opskrifter, der er ikke noget fancy ved processen.


Basen for alle mine salater er enkel:

3 spsk Creme fraiche

4 spsk Mayonaise

Salt + Peber

- Hvis man vil have en federe udgave kom mest mayo i, hvis den skal være mere 'skinny' kom mest creme fraiche i. Man kan lave det helt på den ene eller anden ingrediens, men jeg anbefaler en blanding.


Skinkesalat

Basen

200-250g Kogt skinke - hakket fint

1 tsk sennep

1-2 tsk saft fra syltede rødbeder (for farven)

1 rødløg - hakket fint

- Bland det hele i en skål

- Jeg hakker løget i min minihakker sammen med lidt creme fraiche, da jeg ikke kan lide at tygge i løgstykkerne - det kan være et trick til at smugle løgene forbi børn. Creme fraichen gør at løgene ikke bare sætter sig på siden af min minihakker. Løgene kunne også rives på et rivejern, men det kan mine øjne ikke klare.


Kyllingsalat

Basen

200-250 g kylling - hakket mudret eller pillet til trævlet

1/3 glas champignon i skiver - hakket fint

evt. paprika eller karry

- Bland det hele i en skål

- Når vi får grilkylling piller jeg skrovet og bruger kødet til at lave salat af dagen efter.


Tunsalat

Basen

2 dåser tun (280g drænet)

2 gaffelfulde agurksalat - hakket fint

- Bland det hele i en skål

- Agurksalaten giver både noget til smagen og lidt knas. Det lyder måske mærkeligt, men tror mig, det er lækkert. Jeg har lært det af bedste veninden, der lærte det som au pair i Canada.


Røget makrelsalat

Basen

1 hel røget makrel (250g minus ben og skind) - Pil kødet fra skind og ben efter bedste evne.

1/2 rødløg - hakket fint

- Bland det hele i en skål

- Jeg hakker løget i min minihakker sammen med lidt creme fraiche, da jeg ikke kan lide at tygge i løgstykkerne - det kan være et trick til at smugle løgene forbi børn. Creme fraichen gør at løgene ikke bare sætter sig på siden af min minihakker. Løgene kunne også rives på et rivejern, men det kan mine øjne ikke klare.


Andesalat

Basen

200-250g and - hakket mudret eller pillet til trævlet

1/2 rødløg - hakket fint

- Bland det hele i en skål

- Jeg hakker løget i min minihakker sammen med lidt creme fraiche, da jeg ikke kan lide at tygge i løgstykkerne - det kan være et trick til at smugle løgene forbi børn. Creme fraichen gør at løgene ikke bare sætter sig på siden af min minihakker. Løgene kunne også rives på et rivejern, men det kan mine øjne ikke klare.

- Når vi får and i ovnen piller jeg skrovet og bruger kødet til at lave salat af dagen efter.


Alternative ingredienser:

Disse opskrifter er rettet til efter hvad jeg kan lide og tåle.

Der er mange der kommer citronsaft i deres salater, men det er ikke muligt for mig.

Jeg er ikke den store fan af løg, jeg har lært at få dem hakket til ukendelighed og derved ikke får direkte løgsmag. Rødløget kan udskiftes med alm. gule løg, porre eller forårsløg, hvis man har lyst.

To andre ingrediens jeg ikke bryder mig om, men som mange bruger specielt i fiskesalaterne er selleri og dild. Som jeg forstår det er specielt dild noget der deler vandene, enten kan man lide det ellers kan man ikke.


Udgaver, der skal afprøves og eftertestes:

Æg

Reje

Røget laks

Laks

Torsk

Torskerogn

Roastbeef

Skinke & æg

Ingen kommentarer: