mandag den 27. juni 2011

Cookies 'n' credit

Lad mig lægge ud med at sige følgende: Jeg går meget op i credits. Jeg taler ikke om møntfoden i en galakse langt, langt bort, men at skrive hvor man har sine oplysninger fra. Derfor har jeg lavet et emne (eller etikette som Blogger kalder det) der hedder credit for at få lidt samling på de ting jeg har fra andre.
   Jeg ville ikke selv bryde mig om at blive plagieret, så jeg forsøger at holde styr på alle mine kilder.


Jeg har endelig fået kastet mig ud i min første omgang cookies, selvom jeg laver glaserede honningkager til jul er dette noget helt andet. Jeg har fået bagt dem her til aftens også kan jeg jo pynte dem imorgen.
   Opskriften er en julesmåkage, men den er fin til alt muligt. Dejen er lidt uhandy bare se på mine ikke super runde cirkler, men den dufter rigtig lækkert af vanilje (dejen), er lækker sprød (kagen) og smager lækkert (kagen), men stadig neutralt.

Opskriften har jeg fra "Spis godt - Sjove kager" fra Gyldendal. Det er en lille fix bog, med et par sjove ideer til både småkager og cupcakes.
   Jeg tillader at dele denne dejlig simple opskrift med jer andre.

  250g hvedemel
    75g flormelis
1 spsk vaniljesukker (ja, det er en spsk)
  150g smør
        1 æg

Bland mel, flormelis og vaniljesukker og smuldre smørret i blandningen.
Saml hurtigt dejen med sammenpisket æg. Sæt i køleskabet i 30 min.
Rul dejen ud på et godt meldrysset bord. Udstik småkagerne.
Bag 12-14 min ved 200°C til de er sprøde og gyldne.

De originale kager hedder "Julehjerter" og giver ca. 10 stk. Men disse hjerter lægges to på hinanden med syltetøj imellem inden de bages og bagefter betrækkes de med glasur eller hvid chokolade.

Jeg vil gerne lige advare, når man nu står der og har klasket dejen sammen. Den er voldsomt fedtet og klistre til alt. Det skal den være! Man skal være meget forsigtig når man piller kagerne af bordet og kommer dem på pladen, men det giver et lækkert resultat.

Ingen kommentarer: