søndag den 22. september 2013

Opskrift: Chocolate Chip Cookies - NESTLÉ TOLL HOUSE

Den berømte cookie fra Friends.
Jeg fandt desværre ikke en dansk oversættelse, der passede til originalen, som NESTLÉ selv henviser til. Så jeg måtte konsulterer min ven, Google.


Opskriften giver omkring 21 håndstore cookies-

Pisk:
225 g smør
 175 g sukker
100 g brunfarin
1 tsk vaniljeessence (jeg havde ikke noget essence så jeg brugte cirka 2 tsk vaniljepulver)

Tilsæt:
 2 æg - ét af gangen

Tilsæt:
 300 g mel
 1 tsk bagepulver (jeg har opdaget at det faktisk er natron man skal bruge, men jeg synes resultatet blev bedre med bagepulver)

Vend i:
 300 g mørk chokolade i små stykker* (jeg skar mine i små firkanter og brugte kun de hele stykker - opskriften siger faktisk 340 g, men jeg har nok i 300)
150-180 g hasselnødder (jeg er allergisk, så ingen nødder til mig, jeg er heller ikke helt sikker på antallet af gram, google er ikke perfekt)

Sæt på bagepapir med en spiseske og en dejskraber.

Bag: 9-11 min v/ 190°C
Lad stå på pladen i ca. 2 min, flyt derefter cookiesne over på en rist i mindst 15 min helst længere.
* Hvis du vil have fine fremtrædende chokolade stykker, som på det første billed, skal du gemme en del af chokolade og putte den ovenpå cookie dejen inden den kommer i ovnen.

2 kommentarer:

Pia sagde ...

Mums... dem skal jeg altså prøve ,-D

Zenne sagde ...

Pas på, man bliver hooked!