tirsdag den 2. august 2011

Forsøg på sporskifte...

Imorgen aften sker det. Jeg får mine flyttekasser hjem og går i krig i køkkenet. Det skulle jeg gerne nå at gøre færdigt, inden jeg skal i seng, så jeg har tid til både at sy gardiner og pakke stuen torsdag.
   Indtil det sker har jeg kastet mig ud i at lave lister. Jeg elsker lister, det gør så mange ting nemmer. Jeg er ikke så god til at holde fokus på ting, jeg ikke synes er vigtige eller bare er kedelige. Så lister hjælper mig med at huske de ting, jeg bør gøre. For mig er det end slags kontrakt mellem jeg, mig og mig selv.
   Et af mine store problemer har altid været madlavning, jeg er ikke særlig god til det og det keder mig. Derfor er en af de nye regler jeg vil indfører i mit nye hjem, at jeg dagen før skal bestemme, hvad jeg skal have at spise næste aften. Noget jeg passende kan gruble over, mens jeg ordner opvasken (gudinden må vide, hvorlænge det holder)
   For at gøre det hele lidt nemmer - og for at jeg ikke glemmer noget og bliver irriteret og dropper ideen igen -  vil jeg lave nogle kort til mix'n'match. Farvekodet efter hvad der er på kortene og med en liste over ting, jeg skal huske at se om, jeg har hjemme, inden jeg går i seng.
   De røde bliver "Kød" (selvom her også er tomatsuppe), det kunne være en bøf, der kan kombineres med de hvide "tilbehør til kød", det kunne være Pom.Frits. De gule er "saucer", til min bøf og fritter kunne jeg jo lave en Jensen's Farvoritsovs, mens jeg på et grønt kort kan vælge en salat, de grønne værende "tilbehør i al almindelighed" (salat, hvidløgssmør, brød osv.). De sorte er "Specials" pitabrød, tærter, pandekager og andet der falder udenfor andre kategorier og som kan stå helt alene.
    Jeg er stadig i skrive fasen, men planen er at jeg håndskriver dem på karton stykker og binder dem sammen så jeg kan bladre i dem. De kan så hænge på min opslagstavle med mit valg til udstilling. Med tiden kan jeg tage billeder af måltiderne og klistre dem på den anden side - bare for at gøre det lidt sjovere.
   Indtil nu er det jo kun snak, men jeg håber, at jeg kan holde det, så jeg ikke ender med at spise det samme hver dag.

Jeg er lidt imponeret over, hvor meget jeg har lært, mens jeg har boet sammen med en der faktisk kan lave mad! For fire år siden havde den liste der været meget, meget kortere. Måske ikke de hvide, gule og grønne, men helt klart de røde og sorte.
Jeg kan stadig ikke lave frikadeller eller stege et kyllingebryst på panden unden at skulle skærer i det på kryds og tværs for at være sikker på, at det er gennemstegt eller lave rigtig sauce. Men jeg kan improvisere en gryderet og lave ris unden pose - og uden det brænder fast.
   Der er lang vej igen, men ikke så langt som der har været. Måske jeg ligefrem kan lave "boller i karry" en dag.

Ingen kommentarer: