torsdag den 14. juli 2011

Regnevejrsboller


Regn! Øv! Ud i det generende vejre måtte jeg efter mælk og gær så jeg kunne bage mig nogle boller.



Da de endelig var færdige var det jo også det hele værd, men jeg kan virkelige ikke lide regnevejr.

Jeg tænkte at jeg ville dele min lille improvisation med jer andre derude.
   Bacis opskriften, jeg altid bruger på boller er Amo's fø's'da'esboller.

ca. 32 stk. Zennes Regnevejrsboller

Kom 4,5 dl mælk i en gryde og sæt en på lav varme.
Mål 200g foldkornshvedemel,
100g solsikkekerner,
850g hvedemel,
100g olie og
100g sukker af i en stor skål.
Tilsæt 3 æg.
Når mælken er hånd lun smuler 50g gær heri. Rør rundt så al gæren opløses i mælken.
Kom mælke-gæren i skålen med alt det andet. Rør først med maskine (håndmixer eller køkkenmonster). Sæt elektronikken til side og tilsæt 1/2 dl hvedemel af gangen til dejen er fugtigt, men slipper hænder og skål let (1-3 dl hvedemel).

Lad dejen hæve i 20 minutter.

Ælt dejen igen og lave boller i din fortrukne størrelse. *Du kan ifølge Godte pensle med mælk allerede her*

Lad bollerne hæve i 30 minutter. Tænd ovnen på 200°C Varmluft så den er varm når bollerne er klar.

Hvis du ikke allerede har penslet bollerne skal det gøres nu - enden med æg eller mælk.
   Med min specielle ovn bager jeg bollerne 6 minutter og vender pladen 180° og giver dem 6 minutter igen.

Der mangler 3, så her er 29 boller

Man kunne også tilsætte revede gulerødder - det var min originale tanke, men jeg glemte alt om det da jeg fandt en pose med solsikkekerne i skabet. Det må blive næste gang.


Jeg fordrev tiden i tirsdags med at lærer mit mold at kende. Roser i marineblå og granit - dem beholder jeg nok selv. HTX-farven og sten er lige noget for mig.




Ingen kommentarer: